5 groenten voor een sterk en gezond lichaam

admin februari 4, 2015 0
5 groenten voor een sterk en gezond lichaam

Groenten en fruit zijn de basis van elk gezond dieet, daar is iedereen het over eens. Vooral groene groenten zijn een absolute must wanneer je een sterk en gezond lichaam wilt. Ze bevatten weinig calorieën, zitten boordevol vitaminen, zijn rijk aan mineralen zoals calcium, ijzer, kalium en magnesium en bevatten lekker veel antioxidanten die je lichaam beschermen tegen schadelijke stoffen. Genoeg redenen om ze in overvloed te eten. Hoewel er ontzettend veel verschillende groenten zijn kiezen wij vaak voor dezelfde groenten. Broccoli, courgette, spinazie, bloemkool, wortelen, je kent ze wel.

In dit artikel lees je 5 groenten die bomvol goede voedingstoffen zitten en die wij wel wat vaker mogen kiezen om te eten.

Snijbiet

 

snijbiet

Snijbiet is een erg oude groente, maar wordt niet zo vaak meer gegeten. Dat is jammer, want snijbiet is erg gezond. De smaak kan je vergelijken met spinazie en rode biet, maar heeft toch iets uniek. Bovendien is snijbiet een bron van enkele antioxidanten die je in weinige andere voedingsstoffen zal vinden: syringazuur (syringic acid in het Engels) en kaempferol. Deze stoffen beschermen je tegen kanker en stabiliseren je bloedsuikerspiegel.

De bladeren van snijbiet zijn geschikt voor verschillende toepassingen. Je kan ze bijvoorbeeld gebruiken in de plaats van tortilla’s bij het maken van burritos of wraps. Dit gerecht past heel goed binnen een gezond koolhydraatarm dieet.

Rucola

 

rucola

Rucola of raketsla is makkelijk in je gerechten te verwerken. Je kan deze groente het best gebruiken bij het maken van salade. De smaak van rucola is best bitter, dus je combineert deze groente het best met andere smaken wanneer je niet van bitter houdt.

Rucola bevat erg veel nitraten. Dat zijn stoffen die je bloedsomloop stimuleren en zo voor een betere doorbloeding zorgen. Bovendien is rucola rijk aan flavonoïden. Dat zijn antioxidanten die je beschermen tegen hart- en vaatziekten en kanker.

Paksoi

paksoi

 

Deze Chinese koolsoort wordt ook wel eens “bok choy” genoemd. Je mag paksoi echter niet verwarren met Chinese kool, want dat is een heel andere soort groente. Paksoi zit boordevol kalium, een mineraal dat je helpt bij het opbouwen van spieren en bij het verlagen van je bloeddruk. Paksoi bevat eveneens veel vitamine A, wat je immuunsysteem sterker maakt door de activiteit van je witte bloedcellen een duwtje in de rug te geven.

 

Paksoi kan je makkelijk gebruiken in de bereiding van soep. Snij de kool gewoon in stukjes, voeg hem bij de andere groenten en je hebt een heerlijke gezonde maaltijd.

Boerenkool

boerenkool

De Engels benaming hiervan is kale en het is een echte trend bij mensen die gezond willen eten. Het heeft een uitzonderlijk “hip” imago gekregen voor een groente die eigenlijk gewoon “boerenkool” heet. Het bevat een heel speciale soort stoffen, namelijk glucosinolaten. Dit zijn stoffen die je actief beschermen tegen kanker. Boerenkool bevat bovendien, net als veel andere groene groenten, een flinke dosis antioxidanten die de cellen van je lichaam beschermen tegen allerlei soorten schade.

 

Waterkers

waterkers

 

Waterkers is erg makkelijk te kweken; veel mensen doen het zelfs gewoon in de keuken. Waterkers bevat bovendien veel vitamine K. De smaak van waterkers is pittig en peperachtig, wat ervoor zorgt dat het een perfecte smaakmaker is in vele andere gerechten. Je kan een broodje gezond bijvoorbeeld perfect op smaak brengen met wat waterkers.

Wil jij meer informatie over wat je het beste kunt eten voor een gezond en slank lichaam? Klik dan hier.

Leave A Response »