Ontbijt zonder koolhydraten

admin januari 11, 2015 0

Waarom een ontbijt zonder koolhydraten?

Koolhydraten is een verzamelnaam voor suikers en zetmeel in ons eten. Ons lichaam zorgt ervoor dat deze bestanddelen in ons lichaam worden omgezet naar glucose, dit is de brandstof voor ons lichaam. Koolhydraten zijn dus nodig voor het lichaam.

Wanneer we meer koolhydraten eten dan we aan brandstof over hebben, moet de rest opgeslagen worden.  Als de opslagplaatsen vol zijn, moet het lichaam een andere plek in het lichaam zoeken. Het wordt dan omgezet in vet en opgeslagen in vetcellen. Dit kan leiden tot gewichtstoename en het zorgt voor steeds meer behoefte aan koolhydraten. Ook kan dit zorgen voor hongeraanvallen, hoofdpijn en vreetbuien.

Als we de koolhydraten tot op zekere hoogte wegnemen, haalt dit dus de negatieve effecten die koolhydraten op ons hebben weg. Het lichaam heeft nog wel genoeg brandstof, omdat je niet helemaal kunt eten zonder koolhydraten. De vreetbuien gaan weg en het lichaam hoeft glucose niet meer om te zetten naar vet. Dit alles zorgt er dus voor dat je afvalt! Het afvallen gaat gemakkelijker, omdat je lichaam niet meer zeurt om koolhydraten. Een perfecte combinatie dus, je valt af en je hebt geen hongergevoel.  Ook kan het klachten als hoofdpijn verminderen.  Daarnaast is het ook gewoon heel goed voor het lichaam. Mensen die het dieet volgen, zeggen meer energie te hebben. Het zorgt voor een helder gevoel in het hoofd.

Voorbeeld van een recept

Als je hoort dat ontbijt zonder koolhydraten moet, klinkt dat meteen heel moeilijk. Gelukkig kan ook een ontbijt zonder koolhydraten snel en makkelijk gemaakt worden. Zo heb je dus alle voordelen die net genoemd zijn en een snel en makkelijk ontbijt in één. Om je een beetje op weg te helpen, hebben wij een voorbeeld voor jou!

Amandel pannenkoeken

Een pannenkoek is heerlijk, maar ook de amandel pannenkoek is lekker. De bereiding is makkelijk en je kunt daarna heerlijk genieten!

Benodigdheden:

  • 1 ei
  • 30 gram amandelmeel
  • Een scheutje rijst,amandel, haver of kokosmelk
  • Kokosolie om je pannenkoek in te bakken
  • 2,5 eetlepel slagroom
  • 1 eetlepel zout

Bereiding:

Meng het ei, de zout, het meel en de melk door elkaar heen tot het een glad beslag wordt. Doe de kokosolie in een pan en bak de pannenkoek. Daarbij is het wel belangrijk dat je het vuur laag zet, amandel brandt snel aan. Heb geduld met het omdraaien, het garen duurt wat langer dan bij een reguliere pannenkoek.

Topping:

Als je dan je pannenkoek hebt, wil je er natuurlijk ook iets lekkers op. Deze toppings zijn allemaal koolhydratenarm:

  • Gerookte zalm
  • Griekse yoghurt
  • Champignons
  • Kaas
  • bacon

Tips:

  • Maak de pannenkoeken de avond van tevoren al, dan hoef je ze alleen nog op te warmen. Als je ’s ochtends druk bent, is dit een ideale oplossing.
  • Voeg nog 3 ml vloeibare zoetstof toe voor een zoetere smaak.
  • Je kunt ook een snufje kaneel toevoegen voor extra smaak.

Dit is een voorbeeld. Veel meer gezonde recepten vind je in het 7×7 afslankreceptenboek van Jasper Alblas. Dit boek kun je zonder risico aanschaffen, bevalt het niet dan krijg je zonder lastige vragen je geld terug.

Ik zeg DOEN!

Leave A Response »